Super ! 👍
-
-
Modele hanka
6 dni później
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720085165-20964697.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720085165-50560206.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720085166-30394449.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720085166-21870361.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720085166-78380969.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720085166-94603296.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720085167-96684327.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720085167-80566091.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720085167-04018965.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720085167-65865034.jpg[/img]
Kolejny model z rodziny czołgów średnich M3 . Tym razem to M3 Lee póżniejszej produkcji , z działem M3 75 mm o dłuższej lufie .
Czołg z przełomu lat 1942/1943 , z jednego z angielskich poligonów .
Od M3A1 różnił się sposobem wykonania kadłuba, w którym płyty walcowane połączono nitami . W pojazdach póżniejszej produkcji nitowanie zastąpiło spawanie , szybsze, tańsze i bezpieczniejsze niż nitowanie .
Czołgi M3 posłużyły do szkolenia tysiecy czołgistów , po zastąpieniu przez nowoczesne M4 , były eksploatowane jedynie na drugorzędnych frontach . W ramach umowy leand-lease około 1400 tych czołgów przekazano do Rosji sowieckiej .
Model, zestaw firmy Academy , z dodatkami z Tamiyi i Legend .
7 dni później
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720693257-28860390.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720693258-78114481.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720693258-40745932.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720693258-09906910.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720693258-77375038.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720693258-09399531.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720693259-02543745.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720693259-35683173.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720693259-05149188.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720693259-93886808.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1720693260-00083313.jpg[/img]
Niszczyciel czołgów M 18 Hellcat , najszybszy gąsienicowy pojazd II wojny . Jako jedyny z amerykańskich niszczycieli nie był adaptacją z innych pojazdów ale od początku zupełnie nową konstrukcją .Idealnie wpisywał się w podręcznikową instrukcję dl niszczycieli czołgów - zlokalizuj, uderz i zmykaj .
Ważną jego zaletą była nie tylko wyjątkowo duża szybkość ale także niesamowita zwrotność , doskonałe zawieszenie na wałkach skrętnych ale też świetne uzbrojenie i przyrządy celownicze . Dodatkowym handicapem był fakt, iż Hellcat był uzbrojony w armatę 76,2 mm rodziny M1 , taką samą jak póżniejsze odmiany czołgu Sherman . Także takie same celowniki i optyka, strzelał też tą samą amunicją .
Hellcat był też dosyć niski, co ułatwiało jego załogom działania z zasadzek . Za mankament można uznać tylko cienki pancerz oraz otwartą z góry wieżę . M18 wziął udział w walkach w Europie od 1944 i okazał się bardzo udanym pojazdem, znakomicie nadającym się do ataków z zasadzki i szybkich rajdów na nieprzyjaciela, do czego świetnie pasowały jego niska sylwetka, wysoka prędkość i armata o dużej mocy. Był on w stanie zniszczyć praktycznie wszystkie niemieckie czołgi. W rękach dobrze wyszkolonej załogi stanowił on znakomite narzędzie, na przykład 630. batalion niszczycieli czołgów w samym tylko lipcu 1944 zniszczył 53 Pantery, 15 dział pancernych i jednego Tygrysa, tracąc przy tym tylko 17 własnych pojazdów.
Kariera Hellcata nie zakończyła się w 1945 roku , po wojnie pojazdy te przekazano sojusznikom , także do Jugosławii , gdzie podczas konfliktu w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku odegrały dość znacząca rolę .
Model , zestaw firmy AFV + dodatki z Dragona , Tamiyi i Legend .
Dane taktyczno-techniczne :
masa do 21 Ton, silnik
silnik benzynowy, gwiazdowy, czterosuwowy Wright Continental R-975-C4 o mocy 400 KM przy 2400 obr./min
predkość - ponad 90 km/h droga , zasięg 200 km
pancerz - 12 - 25 mm
uzbrojenie - armata M1 , M1a1, m1a1C lub M1a2/inne gwintowanie lufy, nieco wieksza przebijalność na większe odległości / 76,2 mm L52
1 wkm12,7 mm
pocisk APCBC M62 na odległosć 500 m przebijał panerz grubości 120 mm , ustawiony pod katem 90 stopni , na 1000 m odpowiednio 117 mm
pocisk podkalibrowy HVAP M93 na 500 m przebijal 208 mm , na 1000 m 178 mm .
7 dni później
- Edytowany
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721313650-39613658.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721313650-87435543.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721313651-10983075.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721313651-88283374.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721313652-38248543.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721313653-50399140.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721313655-65468006.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721313656-35079226.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721313656-82786374.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721313656-14469108.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721313657-57968027.jpg[/img]
M4A3 105 HVSS Sherman . Czołgi odmiany M4A3 105 pojawiły się na froncie pod koniec 1944 , natomiast końcowy model z zawieszeniem HVSS na sprężynach poziomych , z gąsienicami T 80 od lutego 1945 . Każdy batalion czołgów US Army posiadał samodzielny pluton wsparcia w liczbie 3 takich czołgów, do tego każda kompania średnich czołgów miała w składzie plutonu dowodzenia 1 taki czołg . Razem w każdy batalion posiadał 6 czołgów z haubica 105 mm , zdarzały się przypadki, gdy w razie potrzeby dowódca batalionu wszystkie posiadane Shermany 105 łączył w jeden sześcioczołgowy pluton .
Początkowo jednostki amerykańskie używały Shermanów 105 w odmianie M4 , jednak wraz ze zwiększonymi dostawami czołgów M4A3 , to M4A3 zostały standartowym sprzętem jednostek pancernych .
W 19945 roku czołgi M4A3 105 zaczęły także wypierać ze szwadronów kawalerii samobieżne haubice M8 Scott .
Zbudowano około 3000 tych czołgów , z czego około połowę z zawieszeniem HVSS .Czołgi te brały jeszcze udział w wojnie w Korei w jednostkach pancernych US Marines .
Pozostałe przekazano po wojnie sojuszniczym armiom - Holandii, Włochom, Belgii, Francji .
Model , zestaw Academy z lemieszem pługowym M1 , dodatki z legend .
Dane taktyczno - techniczne
masa - około 33 tony , silnik gażnikowy Ford GAA mocy 500 KM
prędkość max , droga 48 km/h , teren 25 - 30 km/h zasięg do 160 km
pancerz - kadłub przód 64 do 108 mm, boki i tył 38 mm
wieża przód 76 mm, osłona jarzma działa 90 mm , boki i tył 51 mm
uzbrojenie - haubica M4 105 mm , wkm12,7 mm, 2 km 7,62 mm
Choc uzbrojony w haubicę , M4 105 nie był bezbronny wobec czołgów wroga , pocisk kumulacyjny HEAT M67 niezależnie od odległości przebijał płytę pancerna grubości 101,6 mm trafiając pod kątem 30 stopni do pionu, natomiast przy strzelaniu do płyty pionowej przebijał około 120 mm .
6 dni później
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917271-58516680.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917272-67026569.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917272-50659585.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917272-45549093.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917272-55356314.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917273-78224865.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917273-21647047.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917273-35733175.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917273-69397431.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917274-34187362.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917274-05880333.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917274-61080036.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-07/1721917274-86536943.jpg[/img]
T 26E3 czyli inaczej M26 Pershing . Początkowo klasyfikowany jako czołg ciężki, po zakończeniu wojny przeklasyfikowany na czołg średni .
Niektórzy autorzy piszą , że ciężkim został dla pokrzepiania serc z braku takowej maszyny w arsenale pancernym USA , ja chcę tylko nadmienić, że Amerykanie od początku wojny czołgi do wagi 25 t klasyfikowali jako lekkie, od 25 do 40 t - średnie, powyżej 40 t jako ciężkie .
Pershing wywodził się z serii doświadczalnych czołgów T20 , T22, T23 i T25 , maszyn z różnego typu zawieszeniem , przekładniami czy uzbrojeniem . Jedna cecha była wspólna - nowy, niewielki silnik Forda GAA mocy 500 KM , w związku z czym można było za nim zamontować przekładnię . Wszystkie wiec czołgi posiadały napęd na tył , ponadto kadłub , że tak powiem wepchnięto pomiędzy gąsienice, nad nimi instalując błotniki , na których z kolei zamontowano stalowe pojemniki na części zapasowa, narzędzia czy rzeczy osobiste załogi , eliminując te przedmioty ze środka czołgu .
Nowy czołg nie posiadał tzw sponsonów kadłuba , przez co musiał miec nieco szerszy kadłub , za to był nieco niższy od np Shermana .
Pierwsze Pershingi pojawiły sie w jednostkach pancernych w marcu 1945 , otrzymały je, między innymi 2 ,3 9,11 dywizje pancerne .
Najsłynniejszy pojedynek stoczył Pershing z Pantera na ulicach Kolonii , niszcząc ją trzema strzałami pociskami APC 33 /na kanale You Tube dostępny jest film z tej akcji /, pod Elsdorf , w zasadzce uszkodzony został jeden z Pershingów przez Tygrysa , który następnie cofając się ugrzązł w kupie gruzu, gdy na niego ruszyło kilka Shermanów załoga Tygrysa po prostu dała dyla , zostawiając sprawny czołg na łaskę wroga . Amerykanie szybko sie zrewanżowali, pod Elsdorf załoga Pershinga kaprala Maschlonika zniszczyła Tygrysai dwa Panzery IV , za kilka dni kolejnego Panzera, inny z Pershingów zaliczył jeszcze jednego Tygrysa i Panzera IV .
Z chwilą zakończenia wojny w jednostkach pancernych było już ponad 100 Pershingów .Szkoda, że dotarły na front tak póżno .
Pershing , ze swoim grubym pancerzem i potężnym działem 90 mm przewyższał Zarówno Panterę, Tygrysa , ustępując tylko Tygrysowi II .
O celności jego działa może świadczyć fakt zestrzeliwania niemieckich hełmów z odległości 500 m pojedynczymi strzałami .
jedynym mankamentem był nieco zbyt słaby silnik , czołg o wadze 41 ton powinien dysponować jednostka napędową rzędu 700 KM .
Dane taktyczno techniczne
Masa - około 41 ton , silnik 500 KM GAA Ford
prędkość na drodze do 48 km/h , w terenie do 30 km/g zasieg do 160 km
Uzbrojenie - armata M3 90 mm L 52 , 1 wkm 12,7 mm , 2 km 7,62 mm
Pancerz - kadłub przód dół 76 mm , góra 102 mm , boki 76 - 51 mm , tył 51 mm
wieża przód 102 mm, osłona jarzma działa 115 mm , boki i tył 76 mm
Armata strzelała czterema typami pocisków ppanc - M82 APCBC , M82A1 APCBC/zwiększony ładunek miotający/ T33 APC i M304 HVAP/z rdzeniem wolframowym /
Pocisk M82A1 na 1000 m przebijał pionowa płytę o grubości około 155 mm , T33 około 170 mm , natomiast HVAP około 250 mm .
Jak to się ma do zwalczania czołgów wroga ? Otóż Tygrys , na odległość do 1500 m mógł zostać zniszczony pociskami M82 , T33 czy HVAP-em na jeszcze większą . Pantera przy trafieniu w przód kadłuba pociskiem T33 na co najmniej 1000 m , HVAP-em na 600-700 m , w zależnosci od kata trafienia . pociskami M82 tylko w wieżę do 1500 m , w kadłub na 250 - 300 m .
Tygrys II tylko HVAP-em w przód wieży do 1000 m .
Model, zestaw z Tamiyi przedstawia czołg z # Dywizji Pancernej , z pierwszej dostarczonej transzy . Model z dodatkami z legend i Tamiyi po dwukrotnym zadziałaniu modelarska chemią .
6 dni później
- Edytowany
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1722521468-79318057.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1722521468-71464476.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1722521469-55795915.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1722521469-02484684.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1722521471-14908627.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1722521471-28163991.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1722521472-95963578.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1722521472-19876092.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1722521473-65718782.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1722521473-22971221.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1722521474-55313926.jpg[/img]
Panzer III miał być podstawowym czołgiem dywizji pancernych , Pozostałe typy czołgów niemieckich miały mu służyć tylko ewentualnie jako wsparcie . Tak było w kampanii 1940 roku we Francji i ta rozpoczął si "Fall Barbarossa" .
Jednak w konfrontacji z rosyjskimi czołgami T 34 i KW , trójka wykazywała braki w sferze uzbrojenia i opancerzenia .
Rozpoczęto więc jej modernizację poprzez pogrubienie pancerza czołowego do 50 mm a bocznego do 30 mm , uzbrojono w armatę 50 mm L42 zamiast dotychczasowej "kołatki do drzwi" 37 mm/ Ausf J / . To jednak było niewystarczające , dlatego w odmianie L czołg otrzymał dodatkowe , w formie ekranów pancernych wzmocnienia pancerza płytami o grubości 20 mm oraz nowe uzbrojenie w postaci armaty 50 mm L 50 . Te zmiany pozwoliły już na zwalczanie rosyjskich czołgów czołowo , stworzyły tez możliwość większej przeżywalności załogom trójek . Wyprodukowano około 700 sztuk czołgów w odmianie L, . Z końcem 1942 roku rozpoczęto produkcje czołgów w odmianach M i N z krótkolufową armatą 75 mm L24 , jako czołgów wsparcia .
Teraz miejsce trójek w dywizjach pancernych zajęły czołgi Panzer IV , odmian F2, , G i H .
Dane taktyczno- techniczne :
Masa do 22 ton , silnik benzynowy rzędowy chłodzony cieczą, w układzie V Maybach HL 120 TRM 300 KM przy 3000 obr./min.
Prędkość max 40 km/h droga, do 20 km/h teren , zasieg 165 km droga , 95 km teren
Pancerz kadłub przód 50 mm + 20 mm , boki 30 mm , wieża przód 50 mm + 20 mm , boki i tył 30 mm
Uzbrojenie armata 50 mm L60 PAK 38 , 2 km7,92 mm
Przebijalność pancerza :
Pzgr 39 /APCBC/ na 100 m - 67 mm ,a 500 m - 57 , na 1000 m - 44 mm
Pzgr 40 /podkalibrowy z wolframowym rdzeniem/ na 100 m - 130 mm , na 500 m - 72 mm , na 1000 m - 38 mm
wartości dla jednorodnej płyty pancernej ustawionej pod katem 30 stopni do pionu .
Model, zestaw z Tamiyi przedstawia czołg z końca kampanii tunezyjskiej , marzec 1943 .
6 dni później
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723111604-93423615.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723111604-90726968.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723111605-62345581.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723111605-70787080.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723111605-84077224.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723111605-87880508.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723111606-21789414.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723111606-73844230.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723111606-78279725.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723111606-88565794.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723111607-81542920.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723111607-38475827.jpg[/img]
Niszczyciel czołgów M-10 , Achilles Mk.II c . Pojazd powstał poprzez przezbrojenie niszczyciela M-10 w brytyjską potężna armatę przeciwpancerną 76,2 mm , zwaną siedemnastofuntowką / od wagi pocisku / .Oprócz niszczycieli program przezbrajania obejmował przede wszystkim czołgi Sherman w odmianach M4 , M4 Hybryd i M4A4 . Priorytetem były czołgi , jednak dzięki nadzwyczajnemu wysiłkowi przemysłu ,przed inwazją w Normandii udało się zmodernizować około 200 pojazdów . Trafiły one do przeciwpancernych regimentów dywizji pancernych / w skład regimentu wchodziły 4 dywizjony , 2 dział holowanych i 2 samobieżnych , razem 24 niszczyciele i 24 działa holowane / , w ramach których , wraz z oryginalnymi M-10 / Achillesow jeszcze nie było na tyle by zapewnić pełny stan liczbowy pułku/ stanowiły silną zaporę przeciwko niemieckim czołgom, zwłaszcza Tygrysom czy Panterom .
Z racji dużej szybkości , zwrotności , niezawodności a zwłaszcza olbrzymiej siły ognia pojazdy te były bardzo lubiane przez załogi .
Do końca 1944 roku , wszystkie oryginalne M-10 wymieniono w regimentach na Achillesy .
Achillesy służyły także w polskich jednostkach , miedzy innymi w 1 Pułku Artylerii Przeciwpancernej 1 Polskiej Dywizji Pancernej .
Pułk podczas ośmiomiesięcznej kampanii zniszczył 31 czołgów i dział pancernych wroga / w tym także kilka czołgów ciężkich typu Tygrys/
oraz dużą ilość innego sprzętu - pojazdów pancernych, mechanicznych , dział i możdzieży itp .
Model , zestaw firmy Academy przedstawia Achillesa w barwach 1 Regimentu Artylerii ppanc , w odmianie IIc z przeciwwagą wieży typu "kaczy dziób" , z dodatkami z Tamiyi, Legend oraz Dragona .
Dane taktyczno techniczne :
Masa - do 30 ton , silnik - 2 sprzężone 2-suwowe silniki wysokoprężne, rzędowe 6-cylindrowe General Motors 6046 Model 6-71M o mocy
Prędkość - do 50 km/h w terenie do 30 km/h zasięg - 320 km
Pancerz - kadłub przód 38 do 51 mm , boki i tył 25 mm
wieża - osłona jarzma działa 57 mm , boki 25 mm
Uzbrojenie - 1× armata 17-funtowa kalibru 76,2 mm
1× karabin maszynowy M2 kalibru 12,7 mm
Standartowy pocisk ppanc APCBC o prędkości początkowej 897 m/s na odległośc 1000 m przebijał pionowa płytę pancerną o grubości 160 mm , na 1500 m 148 mm , na 2000 m 136 mm
pocisk podkalibrowy APDS z wolframowym rdzeniem o prędkości początkowej 1200 m/s na 1000m przebijał 233 mm , na 1500 m 213 mm , na 2000 m194 mm
Armata brytyjska 76,2 mm pod względem przebijalności pancerza ustępowała tylko niemieckiej 88 PAK 43 i nieco amerykańskiej 90 mm M3 .
6 dni później
- Edytowany
Spitfire jest tak piękny, że nigdy nie mam go dość. Wersja F Mk 21 jest jedną z najmniej znanych. Jej powstanie pokazuje, że nie wszystko się udaje, nawet jeśli jego projekt był genialny. Choć zamówiono go w 1943 roku, pierwsze maszyny weszły do walki dopiero pod koniec wojny. Kiedy na początku 1942 pojawiły się pierwsze samoloty z silnikiem RR Griffon 61 (wersja Mk. XII) stało się jasne, że dla pełnego wykorzystania jego mocy konieczne jest przekonstruowanie płatowca a szczególnie zastosowanie sztywniejszych skrzydeł. Nowa wersja zerwała z dotychczasowym eleganckim, eliptycznym kształtem który powoduje, że Spit jest tak niepowtarzalny. Nowy samolot dostał oznaczenie Mk21, chociaż z uwagi na ilość i rodzaj zmian, przez pewien czas rozważano zupełnie nową nazwę: "Victor". Uzbrojenie samolotu stanowiły 4 działka kalibru 20mm, koła całkowicie zakrywane były we wnękach, zwiększono zapas paliwa, powiększono stery poziome. Te wszystkie zmiany spowodowały zmianę stabilności samolotu i paradoksalnie pogorszenie charakterystyk pilotażowych względem poprzednich wersji na tyle, że pomimo iż samolot skierowano do produkcji (zamówiono 3000 sztuk) to następny rok spędzono na próbach usunięcia wad. Dopiero w marcu 1945 samolot dopuszczono do służby. Ponieważ wojna już była wygrana i było sensu zamawiać tak wielkiej ilości nowych maszyn, produkcja wersji Mk21 zakończyła się liczbą 120 sztuk. Jedynie 91 Dywizjon RAF wziął udział w wojnie na tych maszynach a jego operacje ograniczyły się do ataków na holenderskie wybrzeże w kwietniu i maju 1945 r. gdzie największym zagrożeniem nie były samoloty Luftwaffe (która już wtedy nie istniała) a Flak artillerie.
[url=https://postimg.cc/Zv0kdhxJ][img]https://i.postimg.cc/Hn9TFYJ8/IMG-20240811-191625309-MFNR.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/fkgQhJMy][img]https://i.postimg.cc/RVvSKH87/IMG-20240811-191632603-MFNR.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/pphbVRdZ][img]https://i.postimg.cc/8Pw1HCQq/IMG-20240811-191647708-MFNR.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/3WwQ6g5z][img]https://i.postimg.cc/9XdXDpxX/IMG-20240811-191658147-MFNR.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/gnC9nQXP][img]https://i.postimg.cc/13tyYZy4/IMG-20240811-191710788-MFNR.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/WdgBr8gq][img]https://i.postimg.cc/T34fzHP0/IMG-20240811-191726531-MFNR.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/cKWVc3B9][img]https://i.postimg.cc/hGQccbzB/IMG-20240811-191740394-MFNR.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/1n52kZTD][img]https://i.postimg.cc/rmSTtVNZ/IMG-20240811-191750723-MFNR.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/5HmDKtPx][img]https://i.postimg.cc/9M3VMRZq/IMG-20240811-191806217-MFNR.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/BLYksV9k][img]https://i.postimg.cc/T1f6Vzkd/IMG-20240811-191824368-MFNR.jpg[/img][/url]
Ten egzemplarz przedstawia maszynę z 91 Dywizjonu RAF pilotowaną przez Flt.Lt. R. Cruickshank`a i utraconą 10 kwietnia 1945 r. nad holenderskim wybrzeżem.
Model firmy Special Hobby. Malowanie farbami MrColor. Kamuflaż klasyczny DG/OG/MSG
- Edytowany
Jak wklejacie zdjęcia, bo fotosik się coś zepsuł?
Z komórki udostępniam na platformie X , z której kopiuję na FB lub Forum .
- Edytowany
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723719825-96254380.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723719825-05122741.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723719826-02880081.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723719826-13070619.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723719826-17534949.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723719826-12927682.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723719827-73813394.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723719827-55863934.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723719827-65144127.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723719827-38518329.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-08/1723719827-61346126.jpg[/img]
Egipski Sherman wieżą FL-10 z francuskiego czołgu lekkiego AMX-13 . Prototyp pojazdu powstał na początku lat pięćdziesiątych we Francji jako propozycja dla wojsk pancernych Izraela ale projekt odrzucono ze względu właśnie na wieżę . Po pierwsze , była to tzw wieża wahliwa , składajaca się z 2 części z których poruszała się wraz z działem ta górna, po drugie wieża oferowała zbyt słabe opancerzenie , po trzecie zaś w wieży zamontowano automat ładujący a Izrael bardziej polegał na pracy rąk ludzkich .
I projekt zapewne trafił by do lamusa ale po porażce w wojnie 1956 roku Egipt dążył do wzmocnienia swej pancernej siły , kupując czołgi, często stare ile i od kogo się da , w tym kilkadziesiąt uzbrojonych w armatę 75 mm M3 Shermanów .
I wtedy wpłynęła propozycja Francji w temacie modernizacji starszych czołgów .
Do konwersji wybrano około 50 czołgów , z których usunięto oryginalne wieże , zastępując je wieżami FL-10 z armatą 75 mm SA 50 L/61.
Czołgi te zostały użyte bojowo podczas Wojny Sześciodniowej i prawdopodobnie wszystkie utracone . Część została zniszczona , pewną ilość zdobyli Izraelici .
Jedna ze zdobytych maszyn jest eksponowana w muzeum wojsk pancernych w Latrun .
Jako ciekawostkę , można dodać, że walczące z Egipskimi Shermanami Izraelskie AMX-y 13 i M50 Supershermany uzbrojone były w takie same działa 75 mm .
Niestety brak danych zarówno opancerzenia jak i przebijalności pancerza , jednostki napędowej czy osiągów . Po obejrzeniu zdjęć i modelu /skopiowanego z egzemplarza muzealnego/ można przyjąć, że kadłub czołgu to Sherman M4A4 , płyta nadsilnikowa jest z M4A2, być może napedzany był przez 2 silniki GMC /diesle/ .
Czołg oprócz armaty był uzbrojony w dwa km 7,62 mm .
Model wykonany kilka lat temu, ostatnio poddany solidną porcją modelarskiej chemii .
[quote]#post1636614 Jak wklejacie zdjęcia, bo fotosik się coś zepsuł?
[/quote]
https://postimages.org/pl/
- Edytowany
Z cyklu, ja wklejam, @Merlin zgaduje i opisuje. Wbrew oznaczeniom jest to samolot jak najbardziej biorący udział w II wś.
[url=https://postimg.cc/YjnZdcW8][img]https://i.postimg.cc/pXRvXRXN/IMG-20240806-111944.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/fkT17WJJ][img]https://i.postimg.cc/QNps3HDk/IMG-20240806-111957.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/TpKSSkjx][img]https://i.postimg.cc/NfDcKS5K/IMG-20240806-112014.jpg[/img][/url]
Na pierwszym zdjęciu słabo widać z boku przeszklone drzwi, za drzwiami jest fotel dla drugiego członka załogi.
Nie dotarłem do informacji, co ten człowiek robił w czasie lotu, siedząc "w piwnicy" i mając widoczność tylko na dół w jedną stronę.
- Edytowany
Patrząc na ten model początkowo myślałem, że to włoski Re-2000 który po pierwsze wygląda podobnie a po drugie latał w barwach szwedzkich. Potem zacząłem oglądać zdjęcia "Włocha" i nie grało mi podwozie. Zatem to jest szwedzki J-9 (a dokładnie służący pod tą nazwą skonstruowany przez Rosjanina Aleksandra Nikołajewicza Prokofjewa-Siewierskiego (bardzo ciekawa postać), produkowany w USA w zakładach Republic, dziadek jednego z najsłynniejszych myśliwców II wojny światowej (P-47 Thunderbolta) czyli: [b]Seversky P-35[/b].
Trochę zaciekawił mnie ten drugi fotel bo P-35 był jednomiejscowy i tu obstawiałem dwie możliwości:
1. Zdarzało się że w jednomiejscowych samolotach montowano doraźnie drugi fotel by zabrać pasażera (czasem był to mechanik, rzadziej VIP).
2, Istniała B 6 /AT-12 czyli bombowa/szkolna wersja P-35. Tu jednak nie pasuje mi wygląd kabiny która w B 6/AT-12 był dłuższa - ciągnęła się aż do statecznika pionowego.
[img]https://www.avrosys.nu/aircraft/Bomb/155-b6/155-B6-7204.jpg[/img]
To zmusiło mnie do głębszego poszukania w archiwach i teraz zaskoczę cię Sterby:
To na 100% jest J-9 bojowy pochodzący ze szwedzkiego 2 dywizjonu wchodzącego w skład skrzydła lotniczego F-8 i służący tam w okresie zimy 1942-43. To co go zdradziło to żółty znak (atakujący orzeł) na kadłubie.
Myślę że jest to wyczerpująca odpowiedź ;)
PS. W P-35 za fotelem pilota znajdował się przedział bagażowy (!) w którym mieściło się doraźnie nawet kilku pasażerów. Znany jest przypadek walczących na Filipinach P-35A które ewakuując się na półwysep Bataan zabierały po kilka osób z personelu naziemnego. Finalnie kilka dostało się potem w ręce Japończyków
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/34th_Pursuit_Squadron_captured_P-35A.jpg[/img]
- Edytowany
Czyli jest to przedział bagażowy? No, ale na co? Na łódkę, namiot czy kanapki od mamy?
Dodatkowo jest tam fotel, no i w drzwiach jest duże przeszklenie. Bardzo dziwna sprawa.
Oczywiście jest to Seversky tak jak napisałeś. Bardzo ciekawy kamuflaż i górny i dolny.
Jeżeli dobrze pamiętam to J-9 (P-35) walczył z sowieckim lotnictwem i marynarką wojenną, które topiły szwedzkie statki handlowe z rudą dla III Rzeszy.
- Edytowany
[quote]#post1637036 Czyli jest to przedział bagażowy? No, ale na co? Na łódkę, namiot czy kanapki od mamy?[/quote]
Walizkę z ubraniami i rzeczy osobiste pilota przy przeprowadzce na nowe lotnisko (brzmi śmiesznie ale tak bywało). Ponadto można było zabierać zestaw przetrwaniowy przy lotach nad głuszą (Skandynawia taka po prostu jest). Łódkę dmuchaną w przypadku lądowania na wodzie (w końcu latali nad Bałtykiem). I tak jak napisałem wcześniej: przy przeprowadzce mógł zabrać ze sobą mechanika z podstawowymi narzędziami. Brzmi to głupio, ale jak przemnożysz to razy 12 (samolotów w eskadrze) to masz zaraz po wylądowaniu na nowym lotnisku ekipę która może zająć się od razu przygotowaniem samolotów do dalszych działań. A jeśli masz jeszcze dostęp do paliwa, to już pełnia szczęścia. Weź pod uwagę, że przebazowanie nie musiało oznaczać, że samoloty zużyją całego paliwa. We wczesnych latach 30 takie pomysły się pojawiały dość często tj., że oprócz rzutu kołowego, same samoloty zabierały część klamotów ze sobą. Czy zabierali kanapki to nie wiem, ale czemu nie :D
Był też ciekawszy pomysł zwiadu foto: zabierasz ze sobą operatora z aparatem fotograficznym. Wtedy jeszcze nie było aparatów automatycznych do zdjęć montowanych na stałe a wszystkim zajmowali się ludzie.
Nie kupuję tego luku bagażowego jako zamiaru projektanta, choć dopuszczam, że mógł pełnić takie zadanie incydentalnie.
Pilot nie miał dostępu do tej piwnicy. Więc po wodowaniu musiałby wpław opłynąć tonący samolot aby dostać się do dingy. Natomiast obserwator z aparatem, już tak, choć to, że miał robić zdjęcia z ręki i to tylko na jedną stronę wydaje się być dziwne.
Czy pod koniec lat 30-tych nie było już profesjonalnych aparatów zwiadu.
Jako ciekawostkę dodam, że Amerykanie w czasie dostaw tego samolotu do Szwecji nałożyli na Szwecję embargo i pozostała, wyprodukowana częśc tych maszyn rozpełzła się po świecie.
Wiem @Merlin#39459 , że lubisz takie zagwozdki, więc liczę, że rozwiążesz jednak zagadkę piwnicy Severskiego.
Na tej stronie opisują że są to drzwiczki do kabiny mechanika, co potwierdza moją teorię, że to miejsce używane było przy przebazowaniu
https://www.fantasyofflight.com/collection/fantasy-of-flight/rare-airplane-begins-to-shine/
Tu zaś jest potwierdzenie, że samoloty szwedzkie używane były przystosowane do rozpoznania fotograficznego i wtedy była tu montowana kamera foto a w kabinie siedział jej operator.
https://www.ipmsstockholm.se/home/seversky-p-35-in-detail/
A co do maszyn objętych embargiem to trafiły na Filipiny i tu spotkał je smutny los z rąk Japończyków
A teraz zagadka dla Hanka.
Co to za samolot?
Jak Hank zgadnie to napiszę dlaczego został włączony do mojej kolekcji samolotów z II wś, oraz co to za specyficzny kamuflaż.
[url=https://postimg.cc/z32s5HGN][img]https://i.postimg.cc/65Btrds8/1723969434123.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/N5yW0GKH][img]https://i.postimg.cc/VL41Dd1D/1723969434129.jpg[/img][/url]
Na samolotach znam się ot , tak bardzo, bardzo średnio . Ten myśliwiec przypomina mi niemieckiego Me-109 .
Cześć, wygląda na to, że interesuje Cię ten temat!
Kiedy utworzysz konto, będziemy w stanie zapamiętać dokładnie to, co przeczytałeś, dzięki czemu możesz kontynuować dokładnie w miejscu, w którym skończyłeś. Otrzymasz również powiadomienia, gdy ktoś Ci odpowie. Możesz także użyć „Lubię to”, aby wyrazić swoje uznanie. Kliknij przycisk poniżej, aby utworzyć konto!
Aktualnie przeglądający (2 użytkowników)
Goście (2)