Może dziś przyjdą :
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/image-png-88036206.png[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/image-png-84626993.png[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/image-png-96965183.png[/img]
-
-
Modele hanka
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/1716975432-25960905.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/1716975433-26465967.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/1716975433-60053519.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/1716975434-50387694.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/1716975434-01198677.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/1716975435-07478484.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/1716975436-51736600.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/1716975436-75536489.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/1716975437-42492554.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-05/1716975438-84675388.jpg[/img]
Niezbędna potrzeba posiadania ruchomego, mobilnego sprzętu ppanc wymusiła na niemieckich konstruktorach podjęcie prac nad takowymi pojazdami . Owocem była seria samobieżnych dzial przeciwpancernych Marder/Kuna/ Marder I powstał na gąsienicowym podwoziu francuskiego ciągnika Lorraine, Marder II na podwoziu czołgu Panzer II zaś seria Marder III na podwoziu wycofanego z linii czołgu lekkiego Pz 38 T /czeski TNHP/ .
Pierwszym był Sd.Kfz.139 Panzerjäger 38(t) für 7.62cm PaK36(r). uzbrojony w rosyjską, zdobyczną armatę 76,2 mm , kolejne to Marder III H i Marder III M , uzbrojone w działa 75 mm PAK 40 .
Marder III powstał po zdjeciu z czołgu Pz 38T wieży i przystosowaniu do montażu armaty i pancernej osłony przodu i boków .
Dokonano zmiany komór zamkowych, co umożliwiło zastosowanie amunicji opartej na standardowych łuskach produkcji niemieckiej. Strzelały one zmodyfikowaną amunicją niemiecką, której kaliber zwiększono z 74,85 mm (kaliber 75) do 76,1 mm (rosyjski kaliber 76,2), przy zachowaniu tego samego co w amunicji niemieckiej typu łuski. Oprócz tego w kadłubie pojazdu zamontowano karabin maszynowy 7,92 mm.
Wyprodukowano 363 pojazdy tej wersji .
Pojazdy te stanowiły wyposażenie batalionów i kompanii niszczycieli czołgów , głównie na froncie wschodnim , 66 wysłano na front afrykański i taki pojazd przedstawia model .
dane taktyczno - techniczne :
masa - około 11 to, napęd - silnik silnik Praga EPA Model III
o mocy 125 KM
prędkość max 42 km/h zasięg 185 km
uzbrojenie - 1 armata 76,2 mm Pak36/r/ 1 km 7,92 mm
Na 2000 m pocisk z działa 76,2 mm przebijał płytę pancerna, ułożoną pod katem 30 stopni do pionu o grubości 58 mm .
Wg moich wyliczeń odpowiadało to płycie 70 mm ustawionej pionowo . Podobnie na 1000 m powinno być 70 mm - 85 mm , na 500 80 mm - 98 mm .
Model, zestaw z Tamiyi , wykonany prosto z pudełka .
8 dni później
- Edytowany
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717667798-97414005.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717667798-99066975.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717667799-63140664.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717667799-32563270.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717667800-73150538.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717667800-40451006.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717667801-16261428.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717667801-63661291.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717667803-97494873.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717667803-15830890.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717667805-51133544.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717667805-71683234.jpg[/img]
Panzer III Ausf N . Ostatni model tego znanego i popularnego czołgu . W 1942 roku z powodu braku możliwości dalszej modernizacji, tj wzmocnienia opancerzenia i uzbrojenia , zapadła decyzja o zmianie taktycznego użycia trójek . Czołgi przezbrojono w krótkolufową armatę 75 mm L 24 / tą samą co wcześniejsze wersje Panzera IV / i zaczęto używać do wsparcia piechoty . Trójki w odmianie N właczono także w skład samodzielnych batalionów czołgów ciężkich Tygrys w roli osłony przed nieprzyjacielską piechotą i ochrony skrzydeł nacierającym Tygrysom .
Produkcję w wersji N rozpoczęto w czerwcu 1942 , trwała do sierpnia 1943 . Wyprodukowano i przezbrojono około 700 maszyn .
Model, zestaw z firmy Tamiya to czołg z lutego 1943, walki w Tunezji .
Dane taktyczno-techniczne
Masa max do 23 ton , silnik
12-cylindrowy silnik gaźnikowy, rzędowy chłodzony cieczą, w układzie V Maybach HL 120 TRM 300 KM przy 3000 obr./min.
prędkość max 48 km/h droga , 20 km/h teren
zasięg 165 droga , 95 km teren
pancerz wieża przód i oslona jarzma działa - 50 mm , boki i tył 30 mm
kadłub przód 50 mm + 20 mm ekran, boki i tył 30 mm
uzbrojenie - 1 x armata 75 mm KwK 37 L 24
2 x karabiny maszynowe MG 34 kal. 7,92 mm
6 dni później
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718270208-75767582.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718270209-64326898.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718270209-74518338.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718270210-28449651.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718270210-35513791.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718270211-53624218.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718270211-05204388.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718270212-57901473.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718270212-44443482.jpg[/img]
Sowieckie działo pancerne SU-100 .
Bitwa pod Kurskiem a także póżniejsze walki wyrażnie pokazały, że do zwalczania nowych, niemieckich czołgów typu Pantera i Tygrys zupełnie nie nadaje się armata Ł 34 kalibru 76,2 mm a nawet nowe działo D5S , w które uzbrojone było działo pancerne SU-85 nie zawsze sobie daje radę z grubymi pancerzami Panzerów .
Dlatego , w jesieni 1943 podjęto decyzje o budowie nowego działa pancernego - niszczyciela czołgów , uzbrojonego w nową , długolufową armatę dużego kalibru . Nowy pojazd powstał na bazie SU-85 , różniły je niewielkie szczegóły , w tym jarzmo armaty i jego osłona , dodano także wieżyczkę dowódcy , taką jak w T 34/85 .
Uzbrojony został w nowa armatę kalibru 100 mm D-10S . SU-100 został przyjęty do uzbrojenia w lipcu 1944 , do jednostek pierwsze wozy trafiły pod koniec roku . Użyte zostały miedzy innymi w operacji balatońskiej i berlińskiej .
SU-100 był pierwszym , wysokiej klasy sowieckim niszczycielem czołgów , który z dużą szansa na sukces mógł się zmierzyć z ciężkimi czołgami niemieckimi . Należy tylko żałować, że na front trafił tak póżno .
Pojazdy te trafiły też na uzbrojenie LWP , w okresie wojny kilka sztuk , po wojnie w większej ilości . Zostały wycofane z linii w latach sześcdziesiątych .
Dane taktyczno-techniczne
Masa - do 32 ton , silnik wysokoprężny 12-cylindrowy, widlasty, czterosuwowy W-2-34 o mocy maksymalnej 500 KM
prędkość - droga do 50 km/h teren 20 km/h , zasięg 300 km
Uzbrojenie - armata D-10S kal. 100 mm
z zapasem 34 naboi + bron osobista załogi
Pancerz z płyt walcowanych - przód 75 mm / SU-85 - 45 mm / , boki i tył 45 mm , osłona jarzma , odlew grubości 110 mm
Model to pojazd z operacji berlińskiej , zestaw firmy , której nazwy już nie pamietam , kupiony dość tanio , za to by poprawić jego jakość musiałem dokupić gasienice z ogniwek , metalową lufę i elementy fototrawione , co trzykrotnie podnioslo cenę zestawu .
A ja dziś dokonałem srogich zakupów w Moje Hobby, dobrze, że małżonka nie wie ile kasy wydaję na te samoloty :D
Moja też nie wie ale na szczęście jesteśmy dyskretni . 😉
5 dni później
Z racji tego że trochę odświeżam kolekcję postanowiłem się zmierzyć powtórnie z B-17. Tym razem padło na Boeing B-17G-95-BO z końcowej serii produkcyjnej. Model wykonanego przeze mnie samolotu został wyprodukowany w zakładach Boinga w 1944 zaś brał udział w walce nad Europą w 1945. Nie będę tu opisywał jego osiągów ani uzbrojenia bo jest to chyba najsławniejszy bombowiec wszechczasów.
Tu jego originalne zdjęcie:
[url=https://postimg.cc/HJ7kst5q][img]https://i.postimg.cc/HJ7kst5q/media-380903.jpg[/img][/url]
Samolot o numerze 43-38728 z 851 Bomber Squadron, 490 Bomber Group, 8 Air Force o nazwie własnej $5 with BREAKFAST
A tu moje dzieło:
[url=https://postimg.cc/WhtS3DWG][img]https://i.postimg.cc/WhtS3DWG/IMG-20240605-135256-869-p.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/VS4bng5d][img]https://i.postimg.cc/VS4bng5d/IMG-20240605-135514-934.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/34dWpHPc][img]https://i.postimg.cc/34dWpHPc/IMG-20240605-135607-606.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/nCvrq2Pp][img]https://i.postimg.cc/nCvrq2Pp/IMG-20240605-135631-571.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/21G5K6Yt][img]https://i.postimg.cc/21G5K6Yt/IMG-20240605-135649-891.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/sQkfhGPM][img]https://i.postimg.cc/sQkfhGPM/IMG-20240605-135721-371-p.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/MMQqqKkq][img]https://i.postimg.cc/MTsT0vdM/IMG-20240605-135739-969.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/DWWKPywL][img]https://i.postimg.cc/DWWKPywL/IMG-20240605-140108-879.jpg[/img][/url]
Mój poprzedni B-17F niestety nie przetrwał przeprowadzki. Dało mi to pretekst do zbudowania nowego produktu Airfixa pochodzącego z 2021 roku. Przyznam że po dwóch miesiącach ciężkich zmagań w końcu udało mi się go ukończyć. Zastosowałem w nim wiele technik "upiększających".
Szkoda, że zdjęcia takie małe, ale widać piękne działanie gazów wylotowych na górnej powierzchni skrzydeł.
Jak to nie przetrwał przeprowadzki, przecież fortece były legendarnie odporne na zniszczenia. Może trzeba było wykorzystać jako półprodukt pod coś takiego
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/maxresdefault-jpg-99600107.jpg[/img]
Quinn of the sky ! Jeden z moich ulubinych samolotów . Model piękny . Gratuluję serdecznie wykonania . 👍 😃
Postaram się wrzucić większe zdjęcia. To wszystko przez to, że fotosik nie działa i testuję nowy hosting dla zdjęć. Może macie jakieś propozycje na innego hosta? Wrzuciłbym wtedy większe zdjęcia.
Ja wrzucam na TT czyli X i z niego kopiuję na forum .
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718878302-75633772.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718878303-58188445.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718878303-41820572.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718878303-29295645.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718878304-98313708.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718878304-91335608.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718878304-05005830.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718878305-65132565.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718878305-00429649.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718878305-42553039.jpg[/img]
Czołg średni M3A1 Lee .
Konstrukcja ta była niejako pośrednia pomiędzy czołgiem średnim M2 a M4 Shermanem . Po analizie taktyki i sprzętu uzutego przez Niemców podczas kampanii francuskiej w 1940 roku , uznano, że czołg M2 nie spełnia warunków ówczesnego pola walki . Ponieważ nie posiadano lepszego sprzętu , należało bardzo szybko rozpocząć prace konstrukcyjne nad nowym czołgiem , który będzie lepszy od niemieckich panzerów .
W celu przyspieszenia prac wykorzystano wannę, zawieszenie , gąsienice i jednostkę napędową z czołgu M2 , Nowy czołg miał być uzbrojony w armatę 75 mm ale - z braku odpowiedniej wielkości wieży , została ona usytuowana w kadłubie, po prawej stronie, wzorem francuskiego B1 . kadłub zaś został "nakryty" małą wieżą z działem ppanc 37 mm .
Pierwsza odmiana czołgu chroniona była pancerzem z płyt walcowanych , łączonych nitami. Kolejna , M3A1 posiadała górę kadłuba odlewaną . Odlewana w całości była także wieża .
Chrzest bojowy czołgów M3 nastąpił w maju 1942 w bitwie pod Gazalą, gdzie Granty/ zmodyfikowana wersja , z nieco większą wieżą , produkowana specjalnie dla Brytyjczyków/ wykazały się dużą siłą ognia i odpornym pancerzem , stanowiąc olbrzymie zaskoczenie dla czołgistów Africa Corps, przyzwyczajonych do przewagi donośności ognia .
Amerykańskie M3 debiutowały podczas walk w Tunezji , od początku 1943 roku W połowie roku zostały zastąpione znacznie lepszymi, nowymi czołgami M4 Sherman .
Lee , były odtąd kierowane na drugorzędne fronty lub do szkolenia . Podwozie wykorzystano do produkcji samobieżnych dział M7 Priest , oraz pojazdów zabezpieczenia technicznego M31 .
kilka Grantów znalazło się na uzbrojeniu 2 Warszawskiej Brygady Pancernej 2 Korpusu, uzywano ich jako wozów dowodzenia .
Model przedstawia wariant M3A1 , nigdy bojowo nie użyty , przeznaczony wyłącznie do szkolenia . To wóz z 37 Pancernego Regimentu, 4 Dywizji Pancernej , lato 1942 .
Dane taktyczno-techniczne
Masa - 28-29 ton , silnik 9-cylindrowy gwiazdowy silnik gaźnikowy chłodzony powietrzem Continental R 975 mocy 370 KM
Prędkość - do 40 km/h zasięg 280 km
Uzbrojenie - armata M2 75 mm L 31 , pózniej 75 mm M3 L 41 , armata M5 lub M6 37 mm , 3 - 4 km 7,62 mm
Pancerz czołowy kadłuba i wieży 51 mm , boczny wiezy 51 mm, boki kadłuba i wanny 38 mm .
W momencie wprowadzenia do linii Lee i Grant pod względem siły ognie i pancerza przewyższał każdy niemiecki czy włoski czołg ,jego mankamentem była znaczna wysokość i umieszczenie działa w kadłubie . Po wejścia do walki czołgów Panzer III z działem 50 mm L60 i Panzer IV z działem 75 mm L43 nastąpiła zmiana sytuacji na korzyść Niemców aż do czasu wejścia do służby czołgów Sherman .
Brewster 239 Buffalo
[url=https://postimg.cc/Wd3B4R8H][img]https://i.postimg.cc/Bnc4M4K4/IMG-20240623-150049-310.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/k2pk6jhX][img]https://i.postimg.cc/YSrkPZ6g/IMG-20240623-150211-214.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/crXqZ1R3][img]https://i.postimg.cc/Gm1bFH9X/IMG-20240623-150226-630.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/06KhppLG][img]https://i.postimg.cc/vm0MwhhK/IMG-20240623-150342-445.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/HcGR3rgq][img]https://i.postimg.cc/fLkszdgR/IMG-20240623-150353-952.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/cgQjzd1r][img]https://i.postimg.cc/NMVc50W7/IMG-20240623-150409-621.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/Zv4gtX0j][img]https://i.postimg.cc/zvg1WrNm/IMG-20240623-150922-891.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/kRsHnwbC][img]https://i.postimg.cc/K4hhDHc1/IMG-20240623-151105-399.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/gryFSHrN][img]https://i.postimg.cc/wxZqBWz8/IMG-20240623-151130-246.jpg[/img][/url]
[url=https://postimg.cc/56xcZQC1][img]https://i.postimg.cc/PrDtvmfL/IMG-20240623-151208-059.jpg[/img][/url]
W ramach odskoczni po zakończeniu B-17G postanowiłem zbudować coś małego. Wybór padł na Brewster Buffalo ze względu na jego bardzo nietypowe podwozie. Jednak gdy zacząłem bliżej przyglądać się tej konstrukcji zobaczyłem trzy bardzo ciekawe historie opisane z perspektywy walk w trzech różnych stronach świata. Miałem do wyboru historię walk na Malajach, dramatycznej bitwy o Midway i bohaterskich walk Fińskich lotników z nawałą radzieckich sił. I tak poznałem historię Fińskiego pilota Eino Ilmari Juutilainen`a. Jego biografia jest tak nieprawdopodobna, że można nią obdzielić z pięciu ludzi. Dość powiedzieć że latał i walczył na takich maszynach Fokker D.XXI, Brewster Buffalo, oraz Messerschmitt Bf 109 a ostatni lot odbył (jako pasażer) na F/A-18D. Na Buffalo odniósł 34 ze swych 94 potwierdzonych zwycięstw. Model przedstawia samolot numer BW-364 na którym oprócz niego latało jeszcze kilku innych Finów.
PS. To nie koniec mojej przygody z samolotami "Illu" Juutilainena.
Ciekawi mnie ocena z walk na Buffalo na froncie wschodnim, na dalekim wschodzie zbierał raczej słabe opinie .
Model piękny . 👏👍
- Edytowany
Co do oceny Buffalo to jest ona niejednoznaczna.
Tylko LeLv24 (24 Eskadra Lotnicza) używała Buffalo i to w okresie tzw. wojny kontynuacyjnej tj. 1941-44. Można powiedzieć że służący w niej piloci byli w pełni profesjonalistami i potrafili wycisnąć z tych maszyn naprawdę dużo. Do czasu przezbrojenia na Me-109G-2 w kwietniu 1944 oficjalnie Finowie podają proporcje zwycięstw 30:1 na swoją korzyść (459 zestrzelenia za cenę 15 straconych walce, 4 w wypadkach i 2 w ostrzale na lotnisku(. Sęk tkwi w tym że trudno to potwierdzić. W praktyce rosyjscy historycy przyznają np. w 1943 Buffalo proporcje 3,5:1 (dla porównania fińskie Me-109G-2 miały 4,75:1). Jedne i drugie liczby trzeba traktować ostrożnie bo Finowie zaliczali każde udokumentowane trafienie (a nie każde kończy się zestrzeleniem) a Rosjanie tylko straty bezpośrednio w trakcie walki. Tu trzeba uwzględnić sporą liczbę trafionych, którzy nie dolecieli do domu lub takich którzy rozbili się po drodze lub przy lądowaniu. Są jeszcze takie maszyny które co prawda wylądowały ale nie nadawały się do remontu i zostały skasowane. Tych ostatnich sowieci w ogóle nie wliczali do strat.
Rok `43 jest o tyle specyficzny, że sowieccy lotnicy dostali wtedy sporo nowoczesnego sprzętu pokroju Ła-5 czy P-39Q, które deklasowały archaicznego Brewstera. Pomimo tego B-239 w pewnych okresach miały na koncie cztery Ła-5 a Me-109 tylko jednego.
Żeby pokazać jakim samolotem był Brewster trzeba porównać go z Me-109G-2 który walczył po stronie Finlandii w tym samym okresie (dane w nawiasie):
Prędkość na wysokości 2000m: 448 (578) na wysokości 4000m: 461 (598) na wysokości 6000: 469 (639)
Wznoszenie na 2000m: 2m39s (1m25s) na 4000m: 5m39s (3m15s) na 6000m: 9m15s (5m05s)
Uzbrojenie: 3x12,7 + 1x7,7 (1x20 + 2x7,9)
Moc silnika: 950hp (1475hp)
Dwóch największych asów spod znaku błękitnej swastyki Juutilainen i Wind zaliczyli na B-239 ponad 30 zestrzeleń każdy by skończyć wojnę z odpowiedni 94 i 75 zwycięstwami.
Gwoli ciekawostki to do niedawna jedyny kompletny Buffalo (spośród wszystkich nie tylko Fińskich) który przetrwał w muzeum to wcale nie był Buffalo a VL Humu - fińska wersja Buffalo z silnikiem ASz62IR pochodzącym ze zdobycznych I-153 i I-16. Drugi to wrak odnaleziony w 1998 na brzegu jeziora Big Kolejärvi. Dwa pozostałe to repliki: holenderski i amerykański (US Navy). W 2012 odnaleziono jeszcze jeden wrak niedaleko atolu Midway.
Jeszcze wracając do Buffalo znalazłem jedną ciekawostkę na temat jak te samoloty formalnie trafiły do Finlandii.
Buffalo startował w konkursie na samolot myśliwski dla US Navy w którym miał być następcąa F3F - ostatniego dwupłatowca myśliwskiego w służbie floty. Z racji tego że Grumman chciał wcisnąć nowego Wildcata jako również dwupłatowca to sami widzicie dlaczego wybrano F2A-1 Buffalo. Biorąc pod uwagę, że w tym samym czasie Royal Navy wybrała dla lotniskowców Sea Gladiatora to wynik tego konkursu nie był wcale taki oczywisty.
F2A-1 od początku nie był zadawalający i sprawiał ciągłe problemy. Dlatego gdy po rozejmie z marca 1940 roku Finowie zwrócili się do władz amerykańskich o zgodę na sprzedaż myśliwców to firma Brewster zaproponowała, że odbierze od US Navy F2A-1 w zamian za dostawy fabrycznie nowych F2A-2 oraz udoskonalone F2A-3. Stare maszyny wyremontowano, usunięto z nich morskie wyposażenie i pod nazwą B-239 sprzedano Finom. Można powiedzieć, że Finowie dostali najgorszą wersję Buffalo.
Inaczej było z modelem B-339 pod którym kryją się samoloty w wersji F2A-2 sprzedane Brytyjczykom (przejęty kontrakt dal Francji) i dla Holandii. Te samoloty od początku były skierowane na sprzedaż do Europy. Ciekawostką jest, że w służbie Australijczyków z RAAF był jeden egzemplarz B-339D przęjęty z lotnictwa Holenderskich Indii Wschodnich.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1719482333-90071756.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1719482334-25417835.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1719482334-56659145.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1719482335-92926410.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1719482335-12024551.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1719482336-71221525.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1719482336-07642881.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1719482337-81916331.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1719482337-04209131.jpg[/img]
Samobieżne działo przeciwpancerne Sd,Kfz 234/4 . Pojazd ten powstał w celu poprawy mobilności artylerii przeciwpancernej .Wobec braku pojazdów o gąsienicowej trakcji wybrano dostępne podwozie ciężkiego samochodu pancernego Sd,Kfz 234 .
Produkcję rozpoczęto w grudniu 1944 , trwała do marca 1945 , łącznie wyprodukowano 89 pojazdów tego typu .
W ramach przeciwpancernych dywizjonów służyły do końca wojny , zarówno na froncie wschodnim jak i zachodnim .
Dane taktyczno-techniczne :
masa - do 12 ton , silnik
1 silnik wysokoprężny widlasty, 12-cylindrowy Tatra 103 o mocy 210 KM przy 2100 obr./min.
Prędkość - 90 km/h droga , zasięg droga 1000 km , teren 600 km
uzbrojenie - 1 armata przeciwpancerna 7,5 cm PaK 40 kal. 75 mm (zapas amunicji – 12 szt.)
1 karabin maszynowy MG 42 kal. 7,92 mm
pancerz 8 - 30 mm
Model stary zestaw z firmy Italeri przedstawia pojazd w kamuflażu z kwietnia 1945 , front zachodni .
Hanku, a masz może jakiś szwedzki czołg. Podobno robili bardzo ciekawe konstrukcje pod koniec IIwś.
- Edytowany
Niestety , nie . Żaden z producentów nie przedstawił takich propozycji .
Z tego co wiem, dostępne na rynku sa tylko modele pojazdów powojennych - szwedzki Centurion, bezwieżowy Stridswagn, bojowy wóz piechoty i szwedzki Leopard .
- Edytowany
Każdy ma swoje ulubione modele. Ja lubię zabawy bez kleju. Z synem 4h i pamiątka z wypadu do niemieckiego Legolandu w całej okazałości.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/20240628-001013-jpg-69889111.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/20240628-001019-jpg-64112974.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/20240628-001039-jpg-97398791.jpg[/img]
Skręca i oczywiście widać gdy jedzie jak 16 garów pracuje.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/20240627-205153-jpg-68839185.jpg[/img]
Cześć, wygląda na to, że interesuje Cię ten temat!
Kiedy utworzysz konto, będziemy w stanie zapamiętać dokładnie to, co przeczytałeś, dzięki czemu możesz kontynuować dokładnie w miejscu, w którym skończyłeś. Otrzymasz również powiadomienia, gdy ktoś Ci odpowie. Możesz także użyć „Lubię to”, aby wyrazić swoje uznanie. Kliknij przycisk poniżej, aby utworzyć konto!
Aktualnie przeglądający (7 użytkowników)
Goście (7)