[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717666175-37635938.jpg[/img]
Rondo Antoniego Matecznego
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717666175-13900156.jpg[/img]
Planty
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717666175-60723112.jpg[/img]
Ulica Świętokrzyska
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717666175-32564745.jpg[/img]
Kościół Św. Barbary
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717666175-29907856.jpg[/img]
Wawel. Dom Katedralny, Brama Wazów i wejście do Katedry na zdjęciu z około 1900 roku.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717666175-58618397.jpg[/img]
EU07-316 z TLK 63173 "Uznam" relacji Wrocław Główny - Kraków Główny mija Balin, byłą stację między Jaworznem a Trzebinią. W tle jeszcze stojąca nastawnia, obsługująca wówczas tylko przejazd kolejowym. Wraz z budową wiaduktu drogowego i likwidacją przejazdu budynek zburzono.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717666175-46534941.jpg[/img]
Wawel wieczorem
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717666175-09322313.jpg[/img]
Piękny zachód słońca nad Wisłą w Krakowie. Budynek po prawej to wejście to jaskini groźnego Smoka Wawelskiego.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717666175-89543941.jpg[/img]
Ktoś, coś ?
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717666175-98555560.jpg[/img]
Międzyzdroje
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717666175-29803869.jpg[/img]
Droga do Tatr
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717666175-52789403.jpg[/img]
Stacja Wrocław Gądów, 193 627 Raillogix z pociągiem kontenerowym w planie 662002/3 relacji (Moerdijk) Węgliniec - Kąty Wrocławskie, oczekuje na wolną drogę w kierunku stacji Wrocław Zachodni.
-
-
Piękna Polska :)
Uznam - to chyba pociąg powinien być do Świnoujścia?
Ten widok górski to tylko Aston może zidentyfikować, no chyba, że google.
[quote]#post1624664 Uznam - to chyba pociąg powinien być do Świnoujścia?
Ten widok górski to tylko Aston może zidentyfikować, no chyba, że google.[/quote]
I był : nr.18170/1 czyli Warszawa - Świnoujście. Ale że w pICu nic nie jest normalne to kto wie gdzie jeszcze pojedzie.
Relacje,zestawienia składów i inne można znaleźć tu :
https://www.vagonweb.cz/
[quote]#post1624664 Uznam - to chyba pociąg powinien być do Świnoujścia?
Ten widok górski to tylko Aston może zidentyfikować, no chyba, że google.[/quote]
Nie no bez jaj, przecież to banalne - widok z Diablaka na Małą Fatrę
Moja pierwsza myśl to była Babia, ale potem się zreflektowałem, a nuż się mylę i skompromituję w oczach eksperta :D
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-11484151.jpg[/img]
Salwator oraz klasztor kamedułów na krakowskich Bielanach…
Lata 1960-1970 rok
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-29796717.jpg[/img]
Urządzenie do pomiaru i zapisu stanu wody w Wiśle na fotografii Natana Kriegera z około 1900 roku. W tle Most Podgórski.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-07707170.jpg[/img]
Jw
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-59045705.jpg[/img]
Fragment zabudowy ulicy Retoryka, widoczne budynki 10 i 25 A.
1930 rok
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-24582124.jpg[/img]
Ulica Bolesława Limanowskiego
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-49283638.jpg[/img]
EP09-004 w duecie z EP09-003 prowadzą pociąg IC Malinowski do Przemyśla. Skład zbliża się do p.o. Kraków Grzegórzki i kieruje się w stronę Płaszowa.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-84664910.jpg[/img]
Mszana Dolna, widok w kierunku Chabówki.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-99198180.jpg[/img]
Ostrów Tumskie Wrocław
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-08407064.jpg[/img]
Tatry
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-55191294.jpg[/img]
Złota Polska Jesień
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-43159202.jpg[/img]
Pieniny
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-34562495.jpg[/img]
Skansen w Szymbarku
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717751199-78673580.jpg[/img]
311D-16 z pociągiem z Piławy Górnej do Kędzierzyna-Koźla, przemierza szlak Paczków - Otmuchów.
@pasiasty68#3597 dlaczego dwie Epoki ciągną zwykły skład osobowy?
I jeszcze jedno pytanie, czy maszyniści specjalizują się w obsłudze osobowych i towarowych czy jeżdżą jak wypadnie?
@sterby przypuszczam że podsyłają loka gdzieś dalej,bo na pewno nie z potrzeby ruchowej. Maszyniści od pasażerskich to teraz osobne spółki i każda ma swój plan i swoich dyspozytorów drużyn trakcyjnych którzy którzy dbają żeby na każdy pociąg był maszynista. Ale jak była jedna kolej to też była "specjalizacja". Nie da się być dobrym we wszystkim. Inaczej się prowadzi pociąg pasażerski (rozruch czy hamowanie jak się wiezie ludzi) a inaczej towarowy. Maszynista towarowego powinien znać profil podłużny linii po której jedzie z tym że przy szlaku kolejowym są wskaźniki pochylenia linii :
https://zanotowane.pl/1024/9327/
https://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/wskazniki/profil.jpg
W miejscach o trudnym profilu mogą być wskaźniki W22 :
https://pl.wikipedia.org/wiki/W22_(kolej)
Niektórzy mechanicy wolą jeździć na towarowych inni na pasażerskich. Wożenie ludzi zwłaszcza z obecnymi prędkościami 120-160 km/h czy więcej
to jest jakby wyższy poziom odpowiedzialności,mniej czasu na reakcję w nagłych sytuacjach itp. Na towarowych jakby spokojniej znam przypadek że mechanik na 12-to godzinnej służbie ze stacji Kraków Prokocim Towarowy dojechał do Podłęża bo taka była sytuacja ruchowa. W tym samym czasie mechanik z pośpiesznego rżnął miejscami 120-125 z Krakowa do samej Gdyni w pojedynkę (!!!) a na końcu jeszcze trzeba było urwać konia i zjechać do szopy i dopiero do noclegowni gdzie padał na łóżko jak zmięta stówka. Przy czym szybka jazda jakoś zwiększa koncentrację i uwagę a najbardziej męczące były takie odcinki gdzie się turlało kilometrami np. 50 km/h gdzieś po środku Polski. Mój tata jeździł na EN57 to czasem prowadził na stojąco żeby nie zasnąć. W obecnych czasach jak stan techniczny wagonów jest dobry (hamulce) to może nieco bardziej komfortowo prowadzi się towarowe ale absolutnie nie twierdzę że to łatwa i lekka praca.
- Edytowany
Super odpowiedź @pasiasty68#3597
Chyba bym umarł, jak za 12 h miałbym przejechać odcinek Prokocim - Podłęże.
Czy jak towarowy stoi na bocznym torze, to mechanik może się zdrzemnąć czy cały czas musi gapić się w semafor?
Jeszcze może kilka słów zanim nieco o poślizgach.Wczoraj piłem wódę za zdrowie Cracovii i utrzymanie z kumplem co mieszka w Hucie a kibicuje drugiej stronie Błoń.Da się tak.Mój Tata miał coroczne egzaminy z przepisów i budowy taboru na maxa czyli na "5" Z przepisów to jakby egzamin na prawo jazdy w samochodziarstwie ale egzamin z budowy to już inna bajka.Pytanie np. które styki przekaźnika pomocniczego trzeba przeczyścić i gdzie on w ogóle jest jak nie ma trzeciej czy innej pozycji jezdnej.Trzeba wiedzieć że nastawnik na 28 pozycji jazdy szeregowej,potem bezoporowa na której można już jechać i potem po przejściu na równoległą jeszcze 14 pozycji nastawnika.Do tego na każdym układzie w pozycji bezoporowej 6 pozycji bocznikowania (jedziemy szybciej)Taki sam układ jest w ET41 bo to w uproszczeniu 2 EU07 przy czym nie da się jechać jednym członem o czym się ze mną kłócą różni netowi znafcy bo wtedy układ rozrządu (na 110V czyli już ,może zabić jak się czyszcząc styki wepcha paluchy gdzie nie trzeba) nie jest zamknięty.Po to całe układy rozrządu są opisane w literaturze.Można jechać jednym członem np. ET42 tam jest w ogóle sporo ciekawych rozwiązań przydatnych obsłudze np. przy lekkim składzie lub jeździe luzem można z pulpitu wyłączyć pierwszy człon w którym się siedzi i ciągnąć skład drugim członem w ciszy i spokoju.
Tata zawsze mógł jeździć na lokomotywach ale mówił że lubi zaczynać i kończyć w Krakowie i nie pasują mu hałas wibracje i pole eletromagnetyczne w kabinie.Na testach EP09 kamery przestawały działać a pokrywka czajnika lewitowała.Bo inżynierski "geniusz" wymyślił boczniki indukcyjne na ścianką za plecami maszynisty. Nie pamiętam jak to w końcu ogarnęli zdaje się były kołnierze z ołowiu. Za to wujek miał na stanie EU06 i ostre pociągi typu np. Rzeszów-Lipsk czy inne ciężkie pośpiechy i ekspresy.Ciężkie tzn. np. pod Balin na ślisko nie dało się wyrobić więcej niż 80 km/h bo się lok ślizgał i piaskowanie nie pomagało. Wtedy każdy lok miał stałych mechaników więc w kabinie były dywaniki firanki czy lusterka. Jak loczek pojechał w świat bez stałej obsady to już wracał bez nich bo kradli. Tamci mechanicy ze starej szkoły (jak mój Stary) byli nauczeni jeździć "po kreskę" czyli jak jest w rozkładzie służbowym 100 czy 120 to na szybkościomierzu też ma tyle być, A nie jak ci miękkim ch.jem robieni młodzi " lepiej jechać o pięć mniej na wszelki wypadek". Była moc na tych szybkich pociągach jak się słyszało jak chowają na boku cały inny ruch żeby zrobić otwartą drogę po torze głównym zasadniczym na Vmax a przeloty 120 przez stacje to bajka i się czuło że człowiek robi coś szczególnego a panie dyżurne z lizakiem jak przynosiły na peronie rozkaz szczególny to jakoś tak specjalnie patrzyły.Nie na mnie tylko na mechanika ... Nie da się tego opisać trzeba to przeżyć i być tego częścią. Czasem lecieliśmy 120 lewym torem wyprzedzając osobowe co się turlały po starcie ze stacji czy przystanków.Ciśnienie rosło jak się leciało przez przystanki skąd dopiero co odjechał osobowy.Ludzie są bezmyślni a mechanik nic nie może zrobić .Kiedyś bardzo dawno temu w wyborczej był artykuł i jeden mechanik na 12 godzinach służby miał 8 "osiem" osób na rozkładzie, Mnie to się w ogóle stroszyły włosy nawet na jajach jak lecieliśmy w gęstej mgle 80 i więcej. Jest czasem taka mgła jak mleko i potem zrozumiałem dlaczego się wyłączają reflektory. One po prostu są we mgle jak miecze świetlne i absolutnie nic nie widać.Nie myślałem że mechanicy tak znają szlak a we mgle gość pokazywał przed siebie przy 100 "semafor,semafor,semafor" Po prostu oni je pamiętali.Normalnie nie do wiary.To co napisałem jest chaotyczne - sorry .O poślizgu zaraz napiszę ale na ile się znam czyli niespecjalnie.
Służba dyżurna nie współpracuje z maszynistami.Kiedyś startowaliśmy z peronu 5 dużym prądem i się zapytałem, dlaczego tak.A doświadczony mechanik on wie że wtedy by trzy ograniczenia prędkości do Mydlnik 0- minus 10 minut
Te poślizgi. Temat znannyu od poczku
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924205-23094192.jpg[/img]
Kuchnie królewskie
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924205-98063696.jpg[/img]
Widok z Wawelskich murów na rzekę
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924205-95368660.jpg[/img]
Budynek Poczty 1934
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924205-64147924.jpg[/img]
Ulica Berka Joselowicza 28
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924205-05580692.jpg[/img]
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924206-10376218.jpg[/img]
6193 062 "Radek" Freightliner ze składem zbozówek w planie 664031 do Horki Gbf, przemierza szlak Malczyce - Szczedrzykowice.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924206-67514459.jpg[/img]
Świętokrzyskie
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924206-53818282.jpg[/img]
Mglisty poranek w Wielkopolsce
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924206-04764896.jpg[/img]
Wawel wieczorną porą
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924206-89014513.jpg[/img]
Zachód księżyca w Górach Stołowych
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924207-34231835.jpg[/img]
Bieszczady
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924207-70302331.jpg[/img]
Giorce
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1717924207-56766803.jpg[/img]
45WE-028 wyjechał chwilę wcześniej ze stacji Sędzisław i kieruje się do Wrocławia Głównego jako pociąg KD 69228 z Węglińca (przez Lubań Śląski, Jelenią Górę). W tle pasmo Karkonoszy ze górującą Śnieżką z prawej strony.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718013928-44794083.jpg[/img]
Święto Kawalerii w 1933 r. na Błoniach
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718013928-86258218.jpg[/img]
Pawilon restauracyjny w Lasku Wolskim w Krakowie.
1936 rok
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718013928-58802067.jpg[/img]
Dom Egipski…
1896 rok.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718013928-20179065.jpg[/img]
Grodzka, 1908 rok.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718013928-63246632.jpg[/img]
Przystań flisacka w Starym Czorsztynie
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718013928-29051464.jpg[/img]
15D-121 + 15D-122 z kruszywem mozolnym tempem pokonują szlak Gdynia Główna - Gdynia Wielki Kack.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718013928-87239739.jpg[/img]
Podkarpacie
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718013928-95264938.jpg[/img]
Tatry
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718013928-90153507.jpg[/img]
Widok na bulwary rzeki
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718013928-20026589.jpg[/img]
Zamek w Krasiczynie
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718013928-24812104.jpg[/img]
Kotlina Kłodzka
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718013928-66755765.jpg[/img]
Persing retro o numerze 163 035-9 wraz z 386 006 oczekują zatrudnienia na stacji Gdańsk Port Północny.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718095645-74482714.jpg[/img]
Zbieg ulic: Olszewskiego i Wiślnej na zdjęciu Henryka Hermanowicza z około 1950 roku.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718095645-91844395.jpg[/img]
Widok z Kombinatu
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718095645-45590582.jpg[/img]
Ulica Rakowicka
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718095645-20250608.jpg[/img]
Budynek na drugim planie to "Łazienki" przy zbiegu ulic: Dunajewskiego i Garbarskiej na fotografii Walerego Maliszewskiego z około 1860 roku. W latach 70. XIX wieku górne kondygnacje budynku przebudowano na "Hotel Krakowski", ostatecznie budynek rozebrano w 1937 roku, a na jego miejscu powstał Państwowy Bank Rolny.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718095645-24491259.jpg[/img]
Dworzec autobusowy…
Lata 1929 - 1932
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718095645-76408489.jpg[/img]
Mszana Dolna, zabytkowy budynek dworca.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718095645-80740217.jpg[/img]
Tatrzański szlak
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718095645-24863038.jpg[/img]
Noc pod gwiazdami , Mazury
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718095645-42918857.jpg[/img]
Pieniny
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718095645-10224655.jpg[/img]
Tatry
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718095645-58080598.jpg[/img]
Jesienne lustereczko
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718095645-64047253.jpg[/img]
EU07-241 manewruje na stacji w Nowym Sączu. 10.06.2024 r.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718182836-79304657.jpg[/img]
"Taksówki bagażowe" zaparkowane na Rynku przy kościele św. Wojciecha. Henryk Hermanowicz lata 50. XX wieku.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718182836-92329673.jpg[/img]
Budowa Parku Krakowskiego , początek XX wieku
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718182836-10745367.jpg[/img]
Ulica Rzemieślnicza
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718182836-51687670.jpg[/img]
Ulica Westerplatte
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718182836-49067796.jpg[/img]
Opactwo benedyktynów, 1925 rok.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718182836-58215382.jpg[/img]
ST43-366 prowadząc ciężki skład gliny (TLS 333060 relacji Werchrata - Jarosław), pokonuje końcówkę stromego podjazdu w Korzenicy z (planową) pomocą SM48.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718182836-55497260.jpg[/img]
Kaplica Najświętszego Serca Pana Jezusa w Jaszczurówce
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718182836-65728674.jpg[/img]
Świętokrzyskie
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718182836-86425876.jpg[/img]
Zima w lesie
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718182836-90526271.jpg[/img]
Wschód Księżyca nad zamkiem na Szczytniku
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718182836-61299939.jpg[/img]
Wschód słońca widziany z Diablaka
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718182836-76289028.jpg[/img]
EU07-308 z pociągiem relacji Gostynin - Puławy Azoty, za chwilę minie na biegu stację w Puszczy Mariańskiej.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-96800411.jpg[/img]
Pocztówka ze zdjęciem Małego Rynku
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-48629240.jpg[/img]
Zdjęcie Stanisława Muchy z roku 1931. To co zaczęto budować jako Czwarty Most, skończono już jako most im. Marszałka Józefa Piłsudskiego. Żelaznych elementów konstrukcyjnych dostarczyła firma Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotłów i Wagonów „L. Zieleniewski i Fitzner–Gamper” SA. Wymyślna drewniana konstrukcja wyposażona we wciągarki łańcuchowe służyła do odpowiedniego ustawienia i ustabilizowania elementów metalowych przed ich nitowaniem.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-46727562.jpg[/img]
Kobiety rozmawiające w przejściu tuż obok Bramy Floriańskiej. Zdjęcie od strony Barbakanu wykonał, około 1950 roku, Franciszek Christ.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-09911362.jpg[/img]
Panorama, perspektywa ul. Karmelickiej.
Widoczny posąg Matki Boskiej z Dzieciątkiem…
Lata 1925-1930
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-66400375.jpg[/img]
Lata 1975-1980 Tramwaj nr 1 na ul. Dominikańskiej w Krakowie…
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-75270746.jpg[/img]
6193 056 ze składem gazówek w planie 254001 mija stację Lipie Góry w kierunku Babiaka i dalej północy.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-83210368.jpg[/img]
Karkonosze, zamek Chojnik ponad morzem mgieł
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-70856675.jpg[/img]
Tatry
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-64309748.jpg[/img]
Karpacka Puszcza
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-71650519.jpg[/img]
Tatry
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-67188921.jpg[/img]
Widok z Wawelu na ulicę Smoczą
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-16967377.jpg[/img]
Kotlina Kłodzka
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718268123-52777805.jpg[/img]
Smętowo
Gedania do Berlina mija miejscową stację.
O poślizgach słów kilka.Jechałem dziś tramwajem "3" (Bombardier) do centrum.Nieco padało ale raczej mżawka była.I tak każdy start to był wyczuwalny poślizg ale czuć że zaawansowana elektronika robi dobra robotę i wspomaga motorniczego.Jak się to pokonało to dalsze rozpędzanie już bez problemów z procesem hamowania tak samo przy czym gdzieś czytałem że motorniczy może sam użyć piaskowania.Z jazda po śliskim to na pewno gorzej było w tych wagonach 105N wiadomo dużo mniej zaawansowana technicznie konstrukcja.Chyba jeszcze trudniej mieli prowadzący te tramwaje z Niemiec z wagonem doczepnym pozbawionym napędu a więc tylko z hamulcem mechanicznym i pewnie szynowym.Ale tam też można było podsypać piasek co poprawiało sytuację. W ogóle użycie pisaku przy dohamowaniu na przystanku miało też jak mi się wydaje tę zaletę,że łatwiej było potem ruszyć. Miło patrzyć jak prowadzący tramwaje dobrze ogarniają jazdę po śliskim. Pomimo wszystkiego czasami jadąc tramwajem (raczej starszego typu) słychać jak koła stukają rytmicznie w zależności od prędkości.Na kolei mówi się na to samo zjawisko że koła są podkute.Czyli że wagon przejechał po szynach jakiś odcinek z zablokowanymi kołami których powierzchnie toczne się nico wytarły. Takie same problemy z poślizgiem występują w ruchu kolejowym ale są bardziej złożone z uwagi na większe masy i prędkości. Np. stare EN57 nie maja elektroniki przeciwpoślizgowej a piasecznice to pojawiły się dopiero przy głębokich modernizacjach.Te EZT mają dwie pozycje jedne to "Naprzód I" i "Naprzód II" ta pierwsza służy do ruszania w zimie czy na śliskim,przekaźnik samoczynnego rozruchu jest wtedy inaczej nastawiony. Przy jeździe EZT dobrze jest znać cały szlak także w sensie otoczenia do na którymś przystanku za Podłężem w stronę Bochni rosły wysokie Topole i na jesieni ich liście spadały także na szyny.Jak jechał obcy mechanik który oczywiście miał aktualne zapoznanie szlaku ale nie skojarzył pory roku,to się zatrzymał za peronem.I nie mógł cofnąć bo nie miał powietrza w układzie - po prostu podróżni pozrywali hamulce bezpieczeństwa myśląc że się nie zatrzyma. Wtedy trzeba było iść przez skład do końca pociągu,znaleźć te pozrywane hamulce i zamknąć je.Dobrze było mieć ze sobą zapasowe uszczelki bo ciśnienie powietrza lubiło je wybić z pozrywanych zaworów hamulca. Dopiero potem powrót do kabiny i mozolne nabijanie powietrza,wyluzowanie składu,próba hamulca i na szlaku z blokadą samoczynną można było cofnąć skład w peron tylko za zgoda dyżurnego ruchu. Razem duże opóźnienie nawet jak wszystko gładko poszło. Nowoczesne EZT to jak i tramwaje - masa zaawansowanej elektroniki wspomagającej prowadzącego.Zdarza się też że miejscowo pojawia się poślizg bo na szynach z przejeżdżającego taboru skapało nieco smaru czy oleju.Toczące się koła rozprowadzają to po szynie szynach no i jest kłopot.Coś mi się kojarzy chyba z opowieści Taty że kiedyś gdzieś dawno temu jakiś dowcipniś posmarował szyny towotem co spowodowało problemy ale nie było żadnego wypadku.
Dalszy ciąg to już może innym razem.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718355381-91974282.jpg[/img]
Budynek d. Akcyzy miejskiej u zbiegu ulic Kopernika, Potockiego (Kolejowej) i Zyblikiewicza – fotografia z 1928 r. („IKC” 26 III 1928) – w kształcie nadanym mu podczas ostatniej przebudowy w 1898 r. Decyzja o rozbiórce tej – jak pisała prasa krakowska – „czerwonej rudery” (okoliczni mieszkańcy używali określenia „Czerwony dom”) zapadła w 1954 r.; na tym miejscu wzniesiono Dom Turysty PTTK, otwarty w lipcu 1963 r. Dziś to – Hotel Wyspiański.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718355381-20021203.jpg[/img]
jw
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718355381-38182714.jpg[/img]
Zamek Królewski, 1955 rok.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718355381-34310899.jpg[/img]
Fryzjer Damski "Renaissance" - zakład Spółdzielni Pracy Fryzjerów "Fala" w Krakowie, ul. Sławkowska 9; fot. Krzysztof Malkiewicz, styczeń 1962
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718355381-31525676.jpg[/img]
Ulica Grzegórzecka, przystanek przy Hali Targowej - fot. Janusz Uiberall, 6 VIII 1965 , zdjecie niezwykle ciekawe, widac na nim jak do 1972 roku biegło torowisko tramwajowe
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718355381-75041912.jpg[/img]
Mszana Dolna, widok w kierunku Chabówki.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718355381-40705249.jpg[/img]
Gdańsk
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718355381-03494719.jpg[/img]
Przełom Dunajca
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718355381-03204690.jpg[/img]
Pomyków, Łódzkie
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718355381-08041898.jpg[/img]
Pieniny
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718355381-60514671.jpg[/img]
Cerkiew parafialna greckokatolicka św. Jakuba Młodszego w Powroźniku wpisana w 2013 roku na Listę Dziedzictwa UNESCO.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718355381-50017624.jpg[/img]
Wygaszona Stonka SM42-2577 w historycznym malowaniu.
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718442172-18501967.jpg[/img]
Kościół Św. Idziego
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718442172-53413765.jpg[/img]
Most Dębnicki 1904
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718442172-45269724.jpg[/img]
Dworzec Główny 1900
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718442173-59749375.jpg[/img]
Widok z Wawelu
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718442173-52873583.jpg[/img]
Bonarka 1912
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718442173-80082137.jpg[/img]
Trzy Korony
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718442173-84494972.jpg[/img]
Świętokrzyskie
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718442173-33547778.jpg[/img]
Mazowsze
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718442173-31758624.jpg[/img]
Zamek Książ .
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718442173-48426983.jpg[/img]
Widok z Babiej
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718442173-76433740.jpg[/img]
ST43-303 z pociągiem towarowym TGRSc 55761 relacji Tarnów Filia - Haniska Pri Kosiciac mija zamglone Bieszczady niedaleko Komańczy, jadąc w kierunku Łupkowa
[img]https://cracovia.krakow.pl/uploads/media/2024-06/1718442173-06708693.jpg[/img]
EP09-047 na czele pociągu IC "Ondraszek" z Bielska-Białej do Warszawy Wschodniej, jedzie szlakiem Grodzisk Mazowiecki - Pruszków.
Zdjęcie opisane jako "Trzy Korony" przedstawia Skrajną Giewoncką Basztę (pierwsza korona), Białą Giewoncką Basztę (druga korona) oraz Wysoka Giewoncką Basztę (trzecia korona). Z tyłu Giewont (widać krzyż), widok z Wielkiej Polany Małołąckiej.
Nie mylić z Trzema Koronami w Pieninach :)
Cześć, wygląda na to, że interesuje Cię ten temat!
Kiedy utworzysz konto, będziemy w stanie zapamiętać dokładnie to, co przeczytałeś, dzięki czemu możesz kontynuować dokładnie w miejscu, w którym skończyłeś. Otrzymasz również powiadomienia, gdy ktoś Ci odpowie. Możesz także użyć „Lubię to”, aby wyrazić swoje uznanie. Kliknij przycisk poniżej, aby utworzyć konto!
Aktualnie przeglądający (1 użytkowników)
Goście (1)